Veelgestelde vragen
Is de praktijk open voor nieuwe inschrijvingen?
Nee, de praktijk is gesloten voor nieuwe inschrijvingen
Heb ik een vaste huisarts in de praktijk?
Nee, u heeft twee huisartsen: huisarts van Eeden en huisarts Kassing. Als u specifiek een afspraak bij één van beide wenst kunt u dat aangeven aan de assistente of kiezen voor de vaste werkdag van de huisarts. Het kan voorkomen dat wij om diverse redenen de dagen zomaar een keer omwisselen, of voor elkaar inspringen bij bijvoorbeeld bij ziekte o.i.d.
Geeft de praktijk verklaringen af?
Nee wij geven geen verklaringen af als het gaat om bijvoorbeeld ziekteverzuim op school, examen gemist door ziekte, reisannulering in verband met ziekte. Ook geven wij geen urgentieverklaringen af aan bijvoorbeeld gemeente. De reden staat uitgelegd in https://www.knmg.nl/actueel/dossiers/beroepsgeheim/geneeskundige-verklaring.
U vindt hier ook de verklaring dat er geen informatie wordt verstrekt in diverse talen
Kan ik een verklaring van Niet Reanimeren, beademen of naar Intensive Care verklaring downloaden?
Ja, dat kan via deze Niet reanimeer verklaring. Vult u met pen uw naam, geboortedatum in en onderteken zelf en overhandig het zelf aan uw huisarts, zodat wij weten dat het echt uw wens is.
Herhalen medicatie via behandelaar / specialist
Als u onder behandeling bent van een specialist in het ziekenhuis, en er staan controles gepland vanwege deze behandeling, dan dient de specialist ook te zorgen dat u voldoende medicatie heeft tot aan de volgende controle. Dat is tenminste hoe wij het zien: Zij doen dan nog actief de controle en zij kunnen dan dus goed bepalen of u de medicatie nog zo moet gebruiken.
Als u eenmaal ontslagen bent uit de specialistenzorg dan kan de specialist ons verzoeken de behandeling voort te zetten.
Waarom zo ingewikkeld? In onze ogen scheelt dit u en ons onnodig werk en daarmee onnodige kosten voor de verzekeraar. Uw zorg is kwalitatief goed geregeld bij de specialist, en wij doen dan niet ‘zomaar wat’.
Wij zitten met het ziekenhuis hier in een overgangsfase dus het zou nog wel eens voor wat verwarring aan beide zijden kunnen zorgen.
Werken wij als praktijk mee aan de ‘Jaarrecepten’ die de apotheek u aanbiedt?
Nee, wij werken hier niet aan mee. Herhalen van medicatie is technisch een ingewikkelder proces dan vele denken. Als wij het systeem van de apotheek hanteren geeft dat allerlei fouten in ons systeem omdat de informatie die retour komt van de apotheek niet altijd correct verwerkt kan worden. Dit is de grootste reden om hier nu nog niet aan mee te werken.
Hoe kan het dan ook anders? Jazeker! U kunt ons voor uw medicatie die via ons wordt voorgeschreven gewoon zelf vragen om die medicatie weer te herhalen. Dat kan via de herhaalreceptenlijn van de praktijk zelf (0341-413617 keuzemenu optie 2) of bij de controle in de praktijk.
Op tijd praten over wensen levenseinde
Het is belangrijk om op tijd te praten over uw wensen rondom het levenseinde. Praat met uw familie, vrienden en de arts. Zo kunnen zij zo goed mogelijk rekening houden met uw wensen.
Praat op tijd met uw arts, uw familie en uw vrienden als u wensen heeft rond uw levenseinde. Of schrijf dit op als dit nodig is, zodat:
- u beter begrijpt welke zorg en ondersteuning er is in de laatste levensfase;
- uw arts uw wensen weet;
- uw familie en vrienden weten van uw wensen;
- u op tijd iemand kunt aanwijzen die namens u praat als uw vertegenwoordiger.
Tips voor het gesprek met uw arts staan in de brochure Praat op tijd over uw levenseinde van artsenorganisatie KNMG en de Patiëntenfederatie Nederland.
Meer informatie kunt u vinden op https://www.thuisarts.nl/levenseinde en op
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/levenseinde-en-euthanasie